Region Värmland / Nyhetsarkiv / Larmcentral i regionens regi

Larmcentral i regionens regi

Region Värmland har slutit avtal med regionerna Sörmland, Uppsala och Västmanland om att ansluta sig till Sjukvårdens larmcentral, ett koncept där regionerna driver larmcentral i egen regi.

Sedan många år tillbaka har Region Värmland genom avtal upphandlat sin prioriterings- och dirigeringstjänst för ambulansverksamheten av SOS Alarm AB. SOS Alarm AB kommer fortsatt att besvara 112-samtal men från februari 2024 lämnar över SOS Alarm AB över de samtal som sorteras som vårdärenden till larmcentralen i Region Värmlands regi.

– Jag är glad att vi har kommit så här långt, säger Daniel Schützer, hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande. Sjukvården utvecklas i ett högt tempo vilket för med sig att ledning, koordinering och dirigering av vårdens resurser blir allt viktigare.

Att Region Värmland startar larmcentral i egen regi innebär att det är en vårdgivare som har hand om hela kedjan – från 112-samtal till vård och behandling. Larmcentralen blir en integrerad del av sjukvården och en person i behov av akut hjälp kommer att mötas av en sjuksköterska i samtalet. Möjligheterna till kvalificerad medicinsk bedömning, vårdkoordinering och styrning av rätt resurs till rätt patient blir större.

– Med både larmcentral och 1177 Sjukvårdsrådgivningen i egen regi får vi samordningsvinster och blir bättre rustade för framtiden och kunna ta hand om våra patienter, säger Lena Gjevert, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Ambulanssjukvården i Värmland har under lång tid arbetat aktivt med att differentiera sina resurser för att bättre kunna möta invånarnas behov och samtidigt bibehålla akutberedskap. Med en larmcentral i egen regi läggs ytterligare en pusselbit för att fullt ut stödja övergången till nära vård.

Bakgrunden till övertagandet av larmcentral i egen regi är ett politiskt beslut i regionfullmäktige hösten 2022.