Regionråden till ministern: Minska tågförseningarna med dubbelspår
Det är dags att satsa på dubbelspår på Värmlandsbanan, Sveriges mest trafikerade enkelspåriga järnväg. Det skriver regionstyrelsens ordförande och vice ordförande till infrastrukturministern, efter nya rapporter om många och stora förseningar på sträckan mellan Stockholm och Oslo.
I en ny granskning av tågförseningarna i landet hamnar sträckan Stockholm–Oslo på en osmickrande första plats på listan över sträckor med högst andel förseningar. Närmare två av tre resor var försenade. En av orsakerna till detta är trängseln på Värmlandsbanan, den enkelspåriga järnvägen mellan Laxå och Charlottenberg.
Region Värmland har länge arbetat för att få dubbelspår på Värmlandsbanan, då det skulle minska trängseln och leda till färre störningar i trafiken. Förutom att dubbelspår underlättar pendling och resor inom länet, är det en viktig länk för att nå målet om resor mellan Stockholm och Oslo på mindre än tre timmar.
Påminner om behoven
Nu lyfter regionstyrelsens ordförande Åsa Johansson (S) och vice ordförande Fredrik Larsson (M) ännu en gång behovet av att Värmlandsbanan prioriteras i den kommande planen för nationell transportinfrastruktur. I ett brev till infrastrukturminister Andreas Carlson påminner de om behoven av dubbelspår, både för de som vill ha en smidig tågresa mellan huvudstäderna och för värmlänningarnas skull.
”Vi ser just nu exempel på hur pendlingsmöjligheterna inom länet försämrats rejält på grund av trängseln på Värmlandsbanan. Vi ser också hur såväl näringsliv som våra offentliga organisationer drabbas hårt av de opålitliga tågförbindelserna”, skriver de i brevet till statsrådet.
Det är Trafikverket som föreslår vilka investeringar som ska göras i den nationella infrastrukturen, och regeringen som sedan beslutar om satsningarna. Ett nytt förslag på nationell plan för transportinfrastruktur kommer under år 2025, och regeringen väntas ta beslut om planen under 2026.