Att starta en patient- och närståendeutbildning
Utbildningsmodellen "Lära och bemästra" är en pedagogisk samarbetsprocess i grupp. Modellen bygger på samarbete mellan vårdpersonal och erfarna brukare som tillsammans planerar, genomför och utvärderar utbildningen.
Modellen "Lära och bemästra" är flexibel. En utbildning kan formas utifrån ett tema, en utbildningsidé eller en målgrupp. Utgångspunkterna för utbildningen är alltid:
- Likvärdigt samarbete mellan erfaren patient, erfaren närstående och vårdpersonal.
- Innehåll efter behov.
- Dialog och reflektion.
Behov av kunskaper
För den lever med långvarig sjukdom, skada och/eller funktionsnedsättning, och hens närstående, är det nödvändigt att tillägna sig kunskaper för att bättre bemästra och hantera sin vardag. Vid barns sjukdom är det i stor grad vårdnadshavarna som behöver dessa kunskaper.
Vårdpersonal har ett särskilt ansvar att patienten och deras närstående får information och kunskap för att bättre kunna bemästra sjukdom och hantera sin vardag.
Genomföra utbildningen steg för steg
1. Initiera utbildningen
Kontakta utbildningssamordnare
Det är teamet, vårdpersonal (till exempel sjuksköterska, kurator eller fysioterapeut) eller chef på kliniken som tar initiativ till att planera utbildningen. Det är vårdpersonalens närmsta chef som fattar beslut om patient- och närståendeutbildning ska erbjudas verksamhetens patienter och närstående.
Efter beslut att starta en patient- och närståendeutbildning i grupp tas kontakt med utbildningssamordnare. Vi bokar ett gemensamt möte för utförligare information om hur man startar en patient- och närståendeutbildning.
Samtalsledarutbildning
För den som ska leda en grupp finns möjlighet att gå en samtalsledarutbildning. Syftet med utbildningen är att öka din säkerhet i rollen som samtalsledare och att hitta verktyg till en trygg och öppen dialog i en grupp där alla kommer till tals.
Samtalsledarutbildningen är uppbyggd kronologiskt som en patient- och närståendeutbildning enligt modellen "Lära och bemästra", detta för att du som deltagare ska lära arbetssättet.
Fokus ligger på praktisk information, tips i att leda samtal och att se värdet av patientberättelsen. Utbildningen anpassas utifrån deltagarnas förväntningar och behov.
Utbildningen innehåller också föreläsningar i samtalsmetodik och gruppdynamik, inbjudna gäster som delar sina erfarenheter som till exempel tidigare erfaren brukare och anhörigkonsulent från kommun.
Samtalsledarutbildning arrangeras av utbildningssamordnare och hålls en gång om året.
Lära och bemästra, samtalsledarutbildning hösten 2024 (Utbildningsplattformen)
2. Planera utbildningen
Checklista för planering
Under planeringsfasen behöver man forma en planeringsgrupp, rekrytera erfarna brukare samt skapa struktur och innehåll för utbildningen samt bjuda in patienter tillsammans med sina närstående. Utbildningssamordnare är ett stöd i hela denna process utifrån behov.
- Skapa inbjudan.
- Bestämma vem som tar emot anmälningar och avbokningar.
- Boka lokal (intranät)
- Boka fika (intranät)
- Bjuda in experter.
- Meddela berörd patientorganisation.
- Informera övriga medarbetare vid kliniken om datum för utbildningen.
Rekrytera erfarna brukare eller närstående
De som medverkar som erfarna brukare eller närstående väljs av vårdpersonal utifrån utbildningens målgrupp och syfte. Viktigast är att deltagarna i gruppen kan identifiera sig med den erfarne. Utbildningssamordnaren kan vara ett stöd i denna process om så önskas.
- Riktlinje och grunden för arvoderingsmodellen i Region Värmland:
Ersättning vid invånarmedverkan - RIK 23942 (riktlinje i Vida) - Instruktion i kronologisk ordning för den som är uppdragsgivare och ska göra arvoderingen:
Ersättning vid invånarmedverkan - INS 22671 (instruktion i Vida) - Den överenskommelse som den som är uppdragsgivare och den som är uppdragstagare (till exempel Levande boken) fyller i inför uppdraget för att tydliggöra vad som är överenskommet i tidsåtgång:
Överenskommelse vid medverkan av patient/brukare, närstående eller invånare - FOR 23440 (formulär i Vida)
Uppdragstagaren ska en kopia. Dokumentet sparas säkert av uppdragsgivare tills uppdraget är genomfört och ligger till grund för anställningsrapporten nedan. - Fylls i digitalt av uppdragsgivare som ett ärende i Heroma:
Anställningsrapport vid invånarmedverkan - FOR 23409 (formulär i Vida) - Fylls i då andra patienter deltar eller på något sätt är inkluderade:
Sekretessförbindelse för hälso- och sjukvårdspersonal - FOR 09847 (formulär i Vida)
Levande bibliotek
En möjlighet att få kontakt med erfarna brukare är att låna en på Levande bibliotek.
Forma planeringsgrupp och kalla till ett planeringsmöte
Planeringsgruppen består av vårdpersonal som är samtalsledare, erfaren brukare och/eller närstående och ibland utbildningssamordnaren.
Det är samtalsledarna som är sammankallande för planeringsmötena. Det finns en dagordning med punkter som kan användas som stöd i arbetet (se under steg 3.) Man brukar ha 1–2 planeringsmöten á en timme per gång för att planera en utbildning.
Skapa struktur och innehåll för en utbildning
Under planeringsmötena skapas struktur och innehåll för utbildningen. Man klargör syfte, mål, målgrupp, omfattning, plats och roller med mera. Man brainstormar om målgruppens behov och lärandemål för utbildningen. Det är avgörande att ge de erfarna brukarna och närstående utrymme att presentera sina perspektiv.
Utbildningens innehåll
Utbildningens innehåll formas utifrån deltagarnas behov och tar upp de frågeställningar som deltagarna har. Utgå från frågorna:
- Vad vill man lära något om?
- Hur ska det genomföras?
- Var ska fokus vara?
- Behöver vi bjuda in en sakkunnig expert?
- Vikt läggs på tips, knep och idéer för att bemästra vardagen.
Utifrån aktuella teman bjuds resurspersoner eller experter in. Utbildningstillfällena ska innehålla information, deltagarnas frågor, dialog, reflektion och samspel.
Skapa inbjudan
När struktur och innehåll är klart är det dags att skapa en inbjudan. Beskriv utbildningen på ett sätt som väcker nyfikenhet och som får patienten att tro sig att klara av det som förväntas av att delta.
Inbjudningsmall finns bland regionens mallar i Word.
Motivera patienten att delta
För att kunna skapa motivation hos patienten att delta på en utbildning behöver denne ha en viss förståelse om sin livssituation. Det är viktigt att det är vårdpersonal som har en relation till patienten som berättar om utbildningens innehåll, vad den går ut på, hur den genomförs och att den är en del i behandlingen.
I samband med den muntliga informationen kan vårdpersonalen tipsa om att läsa mer på webbplatsen 1177.se. Den som informerar patienten behöver ha god kännedom om utbildningen.
Bjud in både patient och närstående
När utbildningen är färdigplanerad och fastställd berättar personalen för patienten och närstående om möjligheten att delta och vilka datum som gäller för den kommande utbildningen. Därefter får patienten en skriftlig inbjudan.
Inbjudningsmall finns bland regionens mallar i Word.
3. Genomföra utbildningen
Agenda och checklista
Utbildningen omfattar fyra till fem utbildningstillfällen på oftast 2 timmar per gång inklusive paus. Antal deltagare varierar utifrån vad som är lämpligt utifrån tillstånd och situation, cirka fem inbjudna med sina närstående brukar bli en bra grupp. Det är samtalsledaren som leder utbildningen, tillsammans med de erfarna brukarna.
Varje träff följer en agenda med några stående punkter:
- Laget runt, frågor från föregående träff. (Görs i syfte att fånga upp deltagarnas frågor, vad sitter de med för funderingar.)
- Tema och frågor för dagen.
- Eventuellt övriga punkter som kommit upp under laget runt.
- Reflektion i mindre grupper, till exempel inbjudna och närstående.
- Fika.
- Utvärdering av dagens träff.
Checklista inför utbildningstillfälle
- Boka fika via Matilda konferens (intranät).
- Ställa i ordning lokal.
- Förbereda utvärdering i Forms.
Lokal - en neutral miljö
Utbildningen hålls i en neutral miljö som ämnar sig för dialog och reflektion. Lämpliga lokaler är Bragska villan i Karlstad och regionens olika konferensrum på olika orter. Det är viktigt att lokalen är fysisk tillgänglig för målgruppen och att det finns ett angränsande rum vid eventuell delning av gruppen.
Deltagaravgift
Deltagaravgift är gällande patientavgift för en hel utbildning. Högkostnadsskydd gäller.
Tystnadslöfte
Vid varje utbildningstillfället informerar samtalsledaren gruppen om tystnadslöfte.
Detta formulär fylls i då andra patienter deltar eller på något sätt är inkluderade:
Sekretessförbindelse för hälso- och sjukvårdspersonal - FOR 09847 (formulär i Vida)
Avstämning och utvärdering
Avstämning efter varje utfört utbildningstillfälle
Direkt efter varje utbildningstillfälle träffas planeringsgruppen och går igenom dagens utvärderingar. Utifrån utvärderingarna kan man eventuellt behöva justera nästa träff för att anpassa utbildningen efter deltagarnas behov av kunskap.
Deltagarna utvärderar hela kursen
Vid sista träffen gör deltagarna en utvärdering av hela kursen.
Fortsätta träffas
Vill gruppen fortsätta träffas efter genomförd utbildning finns möjligheter att göra så via patientorganisationer inom Funktionsrätt Värmland, kommunens anhörigstöd eller i självhjälpsgrupper via studieförbund.
4. Följa upp utbildningen
Utvärdera
För att förbättra kommande utbildningsinsatser och säkerställa återkoppling av synpunkter och förbättringsförslag till verksamheten görs följande:
Planeringsgruppen träffas för att analysera och sammanställa utvärderingarna. Vid mötet medverkar med fördel även avdelningschef och verksamhetschef. Under mötet går man igenom svaren från slutliga utvärderingarna, hur väl uppfylldes mål och syfte, uppstod några synergieffekter?
Diskutera om ytterligare utbildningar ska genomföras, hur regelbundet ska den hållas och när det är möjligt att starta nästa utbildning.
Ledares slututvärdering av patient- och närståendeutbildning (Forms)
5. Förbättra
Avstämningsmöte
Utifrån samanställning av förbättringsförslag från slututvärdering beslutar verksamhetschef vilka förbättringar som ska genomföras och ansvarar för att sprida relevanta förbättringsförslag vidare i chefsledet.
Chefen har en gång per termin ett avstämningsmöte med samtalsledarna för att återkoppla vad som gjorts med de förbättringsförslag som kom in. Detta i syfte för att samtalsledarna ska kunna återrapportera till patient eller brukare och närstående.
Utbildningsstöd
Vilket stöd kan man som verksamhet få om man vill starta och genomföra en utbildning?
Utbildningssamordnare bistår med:
- Samtalsledarutbildning
- Stöd, vägledning och information vid start av ny utbildning.
- Rådgivning inför rekrytering av erfaren brukare eller närstående.
- Stöd under hela utbildningsprocessen.
- Tillgång till utvärderingar, mallar, blanketter.
- Kontakter i kommun och olika nätverk.
Vid behov och när möjlighet finns:
- Erbjuda en neutral mötesplats, eftermiddag eller kvällstid.
- Skriva minnesanteckningar.
- Sammanställa utvärderingar.
- Beställa fika.
- Stöd under utbildningsprocessen.
- Tillgång till utvärderingar, mallar och blanketter.
Sjukhusbiblioteken bistår med:
- Ta fram aktuell information, prata om källkritik och ge lästips.
Kontaktinformation
Är du intresserad av att få mer information och eventuellt starta en patient- och närståendeutbildning är du välkommen att ta kontakt med utbildningssamordnare Annelie Norström på patientsäkerhetsenheten.