22 28 03 Ur och klockor
Nivå:
5
Förskrivare:
Leg. arbetsterapeut
Leg. logoped
Utprovning av avancerade tidshjälpmedel i samråd med barnhjälpmedelskonsulent.
Målgrupp:
Barn med kognitiva funktionsnedsättningar som innebär nedsatt tidsuppfattningsförmåga, uppmärksamhetsförmåga och/eller minnesförmåga.
Kriterier:
Aktivitetsbegränsningar som ger stora svårigheter att förstå och beräkna tid.
Mål med hjälpmedlet:
Att ge ökad självständighet avseende att passa och ha kontroll över tid samt minska oro och stress.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov
kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.
Övrigt:
Byte av standardbatteri bekostas av patienten.
____________________________________________________________________________________________
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
- Bedöm barnets/ungdomens kognitiva förmåga med fokus på tidsuppfattning, uppmärksamhet och/eller minnesförmåga.
- Bedöm vilka begränsningar inom aktivitet och delaktighet som barnet/ungdomen har utifrån funktionsnedsättningen.
- Överväg först om barnet/ungdomen kan klara av aktiviteten med tydlig struktur som t ex bildschema eller produkter från allmän handel t ex äggklocka.
Inför utprovning
- Behöver barnet/ungdomen ett visuellt och/eller auditivt stöd av hjälpmedelet?
- Vilket larm fungerar bäst: vibration, röst eller signal?
- Viktigt att tänka på om det finns möjlighet att reglera volymen på larmet.
- Behöver hjälpmedlet vara bärbart?
- Ska hjälpmedlet användas på flera ställen? (Ex. hem, dubbeltboende, skola, fritids)
- Behöver hjälpmedlet vara så diskret som möjligt?
- Börja inlärning i en positiv situation/aktivitet.
Uppföljning
- Det tar ofta tid att träna in ett tidshjälpmedel.
- Om inte tidshjälpmedlet används bör man se över om det är rätt tidshjälpmedel.