Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel vuxna

18 12 12 Sänglyftar

Nivå:

Förskrivare:

Leg.arbetsterapeut
Leg.fysioterapeut/Leg.sjukgymnast

Målgrupp:

1. Personer med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att resa/sätta sig från sängen eller att förflytta sig till/från sängen i sittande.
  2. Personer med funktionsnedsättning som medför så stora svårigheter att ändra grundläggande kroppsställning eller förflytta sig så att personen behöver hjälp med personlig omvårdnad i sängen av annan person.

Kriterier:

1. Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att resa/sätta sig från/till sängen eller att förflytta sig från/till sängen i sittande ställning. Behovet kan inte tillgodoses med enbart förhöjningsklotsar.
  2. Aktivitetsbegränsning som innebär att personen behöver daglig hjälp med personlig omvårdnad i sängen av annan person.

Mål med hjälpmedlet:

1. Möjliggöra att självständigt kunna resa/sätta sig från/till sängen eller att förflytta sig i sittande ställning till/från säng.
  2. Möjliggöra en god personlig omvårdnad i säng med hjälp av annan person.

Förskrivning av flera:

Nej

Övrigt:

___________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning:

Förskrivning förutsätter att sängförhöjning eller alternativa sängben först har provats och förkastats.

Kontrollera att befintlig säng har träram och fastskruvade gavlar som är i sådant skick att sänglyft kan monteras på ett säkert sätt.