Start / Vårdgivarwebben / Psykisk hälsa / [2024-09-06] Ljuständning är ett av flera evenemang under fokusmånaden

Ljuständning är ett av flera evenemang under fokusmånaden

Fokusmånaden för psykisk hälsa och suicidprevention inleds med aktiviteter på temat suicid och suicidprevention. Även senare under månaden kan du välja aktiviteter med det temat.

Flera tända ljus i mörker.

Under fokusmånadens första vecka arrangeras ljuständningar på flera olika platser i Värmland. De görs för att uppmärksamma suicid och minnas dem som inte längre finns bland oss.

Fokusmånaden startar nu på måndag 9 september, med en konferens om suicidprevention för anmälda deltagare. Dagen därpå är det Internationella suicidpreventiva dagen. Liksom tidigare år arrangeras ljusmanifestationer runt om i Värmland. På regionvarmland.se/ljusmanifestation kan du se var och när du kan delta i ljuständning.

Under fokusmånadens första vecka ges information om suicid och suicidprevention, på Region Värmlands Instagram.

Andra exempel på aktiviteter med temat suicid och suicidprevention är föreläsningarna Livsviktiga snack, Våga fråga och Larm i samband suicid. Det ges också ett seminarium om ett samarbete i Hagfors för färre självmord bland män och en konferens om hälsofrämjande och suicidpreventiva miljöer.

Mer om fokusmånaden

Fokusmånaden pågår 9 september till 10 oktober. Den startar dagen innan Internationella suicidpreventiva dagen, och avslutas med Världsdagen för psykisk hälsa. Aktiviteterna arrangeras av flera olika organisationer, för flera olika målgrupper och med innehåll från flera olika områden.

Huvudarrangörer för fokusmånaden är Regional koordinering psykisk hälsa (RKPH) och Regionala nätverket för suicidprevention i Värmland.

Information om fokusmånaden och alla aktiviteter finns på regionvarmland.se/fokuspsykiskhalsa.