Start /
Vård och behandling /
Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering /
Hjälpmedelsservice /
Bassortiment
Kognitionshjälpmedel
Avtal för kognitiva hjälpmedel gällande 20211001 till och med 20230930 med möjlighet till förlängning upp till 24 månader.
För upphandlingen av tids- och planeringshjälpmedel är avtalet skrivet med flera leverantörer per upphandlat objekt. De produkter som klarade ska-kraven i kravspecifikationen blev antagna. Motiveringen till att använda denna fördelningsnyckel i upphandlingen är att den individuella utprovningen är av sådan vikt inom denna grupp. Avrop sker enligt följande steg:
- Enligt fördelningsnyckeln patientens behov, förskrivaren gör en behovsbedömning utifrån sin profession och identifierar den/de produkter som uppfyller patientens behov och önskemål.
- Om mer än en produkt uppfyller patientens behov väljs den produkt som är medicintekniskt klassad enligt Medicintekniska produktdirektivet 93/42/EEG eller enligt EU:s förordning om medicintekniska produkter MDR 2017/745.
- Om mer än en produkt uppfyller ovanstående steg väljs den produkt som har lägst pris.
I regionens hyrsystem för kognitiva hjälpmedel kommer i första hand utgångna modeller levereras.
Översikter av kognitionssortimentet
Se även Sortimentskatalog i webSesam. Saknas någon artikel i katalogen kontakta hjälpmedelskonsulent.
- Sortimentsöversikt för hjälpmedel för stimulering av sinnen och känslighet (pdf) Pdf, 277 kB.
- Sortimentsöversikt för ur och klockor (pdf) Pdf, 362 kB.
- Sortimentsöversikt för almanackor, kalendrar och planeringssystem avseende
avancerade tids- och planeringshjälpmedel/programvara (pdf) Pdf, 171 kB. - Sortimentsöversikt för almanackor, kalendrar och planeringssystem exklusive
avancerade tids- och planeringshjälpmedel/programvara (pdf) Pdf, 271 kB. - Sortimentsöversikt för hjälpmedel för minnesstöd inklusive medicinpåminnare (pdf) Pdf, 47 kB.
- Sortimentsöversikt för (omkopplare till/från eller annan funktion) (pdf) Pdf, 203 kB.