Start / Vårdgivarwebben / Psykisk hälsa / [2024-09-19] Fokusmånaden fortsätter ytterligare några veckor

Fokusmånaden fortsätter ytterligare några veckor

Fokusmånaden har pågått i nästan två veckor. Många aktiviteter har genomförts och fler blir det. Glöm inte att kolla i listan på Vårdgivarwebben för att se om det är något som passar dig.

Fem barn i olika åldrar kastar upp löv i luften.

Fokusmånaden för psykisk hälsa och suicidprevention fortsätter. Glöm inte att kolla listan för de olika evenemangen.

På lördag förmiddag, 21 september, är alla intresserade välkomna till Säffle räddningstjänst. Då berättar Karin Svedberg om sina erfarenheter av psykos och återhämtning. Brandman Disa Åkerström berättar om vad som händer i samband med larm om suicid.

Nästa veckas evenemang har rubrikerna Peer Support, Att nå unga killar, Samarbete i Hagfors för färre självmord bland män och Barn i sorg. Alla evenemang nästa vecka genomförs digitalt via Teams och ingen deltagaravgift tas ut. Gå in på regionvarmland.se/fokuspsykiskhalsa för att hitta mer information och möjlighet att registrera dig för att få länk till evenemangen.

Mer om fokusmånaden

Fokusmånaden pågår 9 september till 10 oktober. Den startar dagen innan Internationella suicidpreventiva dagen, och avslutas med Världsdagen för psykisk hälsa. Aktiviteterna arrangeras av flera olika organisationer, för flera olika målgrupper och med innehåll från flera olika områden.

Huvudarrangörer för fokusmånaden är Regional koordinering psykisk hälsa (RKPH) och Regionala nätverket för suicidprevention i Värmland.

Information om fokusmånaden och alla aktiviteter finns på regionvarmland.se/fokuspsykiskhalsa.