Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Fokusmånaden för psykisk hälsa avslutas denna vecka
Tre kvinnor ler och tittar in i kameran.

Carina Mäkinen, Anna-Carin Johansson och Sophia Alm är med i den arbetsgrupp som planerat för fokusmånaden om psykisk hälsa och suicidprevention. Nu har de flesta av 30-talet evenemang genomförts.

Fokusmånaden för psykisk hälsa avslutas denna vecka

Ett trettiotal evenemang finns med på listan för fokusmånaden om psykisk hälsa och suicidprevention. Nu är det tre evenemang kvar, alla under Världsdagen för psykisk hälsa som uppmärksammas i morgon 10 oktober.

Sophia Alm, Anna-Carin Johansson och Carina Mäkinen har alla varit delaktiga i den arbetsgrupp som planerat för fokusmånaden. När det nu bara återstår tre evenemang konstaterar de att flera av de genomförda evenemangen inte lockat så många deltagare som de önskat. Samtidigt har vissa evenemang haft upp till över 100 deltagare.

– Det har varit stor bredd på innehållet i de olika evenemangen. Bland deltagarna har funnits både privatpersoner, politiker och personer som arbetar inom de områden som evenemangen har berört. De flesta evenemangen har getts digitalt för att alla i Värmland skulle kunna delta utan att behöva lägga tid på resor, berättar Sophia Alm.

Nu återstår tre evenemang i fokusmånaden. Torsdag 10 oktober är det Världsdagen för psykisk hälsa:

• Under förmiddagen erbjuds en kort digital information om RACT – ett arbetssätt för att stödja individer med komplexa behov.
  • Under eftermiddagen erbjuds en timslång digital föreläsning om hur personer med egen erfarenhet av att vara patient eller närstående kan bidra till utveckling av hälso- och sjukvården i Värmland.
  • Under eftermiddagen bjuder Hjärnkoll och Arvika kommun in till föreläsningar om egen erfarenhet av psykisk ohälsa och återhämtning. Föreläsningarna ges på Ritz i Arvika.

Läs mer om evenemangen på regionvarmland.se/fokuspsykiskhalsa.

Mer om fokusmånaden

Fokusmånaden pågår 9 september till 10 oktober. Den startar dagen innan Internationella suicidpreventiva dagen, och avslutas med Världsdagen för psykisk hälsa. Aktiviteterna arrangeras av flera olika organisationer, för flera olika målgrupper och med innehåll från flera olika områden.

Huvudarrangörer för fokusmånaden är Regional koordinering psykisk hälsa (RKPH) och Regionala nätverket för suicidprevention i Värmland.

Information om fokusmånaden och alla aktiviteter finns på regionvarmland.se/fokuspsykiskhalsa.