Informationsmaterial om övervikt, obesitas och jämlik barnhälsa

Här hittar du information och länkar som du kan använda för att öka din egen kunskap eller för att visa andra personer som behöver veta mer om övervikt, fetma och jämlik barnhälsa.

Filmer

Jämlik barnhälsa

I filmen nedan berättar vi om arbetet som vi har gjort under 2021. Det är en systemanalys, det vill säga analys av faktorer, interaktioner och relationer som bidrar till eller kan bidra till utvecklingen av övervikt och fetma bland barn och unga. Genom att synliggöra bakomliggande faktorer kan vi ta fram insatser som kan ge effekt.

Du kan välja om du vill ha text till filmen eller inte. Det gör du genom att klicka på CC i menyn under filmen.

Foodscape/matlandskap

Ett foodscape betyder direkt översatt från engelskan ”ett matlandskap”. Matlanskapet består av matmiljöer vi vistas i. Det kan vara hemma, i affären, i stan, i skolan. Forskningen visar att matmiljön påverkar våra matval. Därför ville vi ta reda på hur barn och ungas matlanskap ser ut. Säffle kommun har tagit reda på det genom att intervjua barn och unga. Resultatet visas i filmerna nedan. Det finns en med svenskt tal och en med engelskt.

Matmiljön påverkar våra matval, svenskt tal

Matmiljön påverkar våra matval, engelskt tal

Föreläsningar från fokusveckan Övervikt, fetma och jämlik barnhälsa

Fokusveckan Övervikt, fetma och jämlik barnhälsa genomfördes 29 december–3 december 2021. Några av föreläsningarna filmades och finns nu tillgängliga här.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient