Till startsidan

Patientnämndens analyser

Varje år gör Patientnämnden ett antal analyser inom olika områden. Många handlar om hur olika typer av klagomål hanteras.

Patientnämndens analyser 2024

Allvarlig händelse ur patientens perspektiv

Klagomålen i denna analys har sin grund i patientens upplevelse av att ha fått en vårdskada.

Allvarlig händelse ur patientens perspektiv (pdf) Pdf, 232 kB.

Finns det skillnader på klagomål som gäller kvinnor och män?

Fler kvinnor än män söker vård i Region Värmland och har på så vis även fler kontakter med vården och även fler klagomål till patientnämnden. Det betyder inte att kvinnor får sämre vård än män men varje synpunkt är en berättelse om något som varje enskild patient upplevt i kontakt med vården.

Finns det skillnader på klagomål som gäller kvinnor och män? (pdf) Pdf, 372 kB.

Primärvård som avser tillgänglighet, vårdansvar och organisation

I analysen belyses klagomål inkomna till patientnämnden under 2023 gällande hälsocentralers/vårdcentralers och husläkarmottagningars primärvård inom huvudproblemen tillgänglighet och vårdansvar och organisation.

Primärvård som avser tillgänglighet, vårdansvar och organisation – Analys av klagomål och synpunkter på hälso- och sjukvården under 2023 (pdf) Pdf, 533 kB.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?